søndag 8. april 2012

Middagsgjester og påskekos...

I går hadde vi hele svigerfamilien på besøk, og i år bestemte jeg meg for å gjøre det litt utradisjonellt med tanke på maten. Vanligvis så skulle det stått lammelår med tilbehør på bordet, men da jeg plages med hoste og feber så fant jeg ut at jeg lager hjemmelaget pizza til hele gjengen. Det ble tre store pizzaer, og det gikk ned på høykant. Jeg hadde også laget en kake, som jeg faktisk aldri hadde prøvd før. Oppskriften har jeg fått av ei venninne, som har bloggen Eldens Hage.

Jeg gjorde noen ørsmå justeringer i oppskriften, og resultatet ble en saftig og smakfull kake.

Banankake med sjokoladefyll
  • 4 egg
  • 3 kopper sukker
  • 2 kopper smeltet smør
  • 2 kopper melk
  • 3 kopper hvetemel
  • 4 mosede bananer
  • 4 ts vaniljesukker
  • 2 store ts bakepulver
  • 2 ts natron
  • 3 ts kanel
  • 50g mørk hakket mørk sjokolade
Egg og sukker mikses til eggedosis, resten av ingrediensene blandes i røren. Sjokoladen strødde jeg oppå til slutt. Stek kaken i en langpanne på nederste rille på 175 grader i 45 min. 


Jeg måtte bruke en liten langpanne, da langpannen min er bortlånt. Derfor brukte jeg kun 2/3 av røren, og resten ble muffins. 

Fyll:
  • 1 pakke melis
  • 200g mykt smør
  • 8ss sterk kaffe
  • 3 ss kakao
  • 4 ts vaniljesukker
  • 1 egg
Alt blandes godt til en fin og smidig røre. Sett den litt i kjøleskapet før du brer den over kaken. Jeg brukte gult/oransje strø, ettersom det tross alt er påske!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar